Jaké jsou nejrychlejší lokomotivy světa?

Je jasné, že většina nejrychlejších vlaků na světě využívá moderních technologií, které souvisí s pohonem na elektřinu, stejně jako souvisí s jízdou třeba i na magnetických polštářích. Jsou však i lokomotivy klasické, které v podstatě mohou brázdit i běžné tratě. A i ty mohou být skutečnými světovými rekordmany. Podívejte se proto spolu se mnohou na to, jaké jsou ty nejrychlejší lokomotivy. Dominující je Maglev z Japonska, který je však dokonalou ukázkou současné moderní technologie.

nejrychlejší lokomotivy světa

Jak je na tom klasika?

Jelikož u ní máme největší šanci, že se s ní dostaneme do styku, musíme se podívat na ty největší rychlosti i u ní. Začít je třeba dnes v podstatě historickým unikátem, kterým je elektrické železniční vozidlo, které je napájené ze třetí kolejnice. To vytvořilo rekord v rychlosti 174 kilometrů v hodině. Stalo se tak už v roce 1988 a dodnes nebyl překován. Je to však dáno také tím, že tato technologie pohonu je dnes v podstatě minulostí. Stejně tak je minulostí také parní pohon. Takové lokomotivy dnes vidím maximálně na různých přehlídkách. Přesto i tyto pro někoho neúčinné stroje mohou být spojeny s unikátní rychlostí. Dominuje lokomotiva Liner, typu 4-6-2, která byla nazývána jako Mallard. Ta dokázala dosáhnout rychlosti 201,2 kilometrů v hodině. Ta doposud také nebyla nikým překována.

Co zvládnou současné lokomotivy?

Slovo současné sice není zase až tak úplně přesné, ale rozhodně si na něm můžeme celkem dobře ukázat to, jak je to se současnou technologií. Nejprve se podívejme na dnes už méně používané turbínové železniční vozidlo. Jednalo se o soupravu TGV, která trhala rekordy i v minulosti. Konkrétně tento byl spojený s rychlostí 318 kilometrů v hodině, což byla rychlost skutečně doslova obdivuhodná. Dále nezapomínejme také na klasický diesel, který dnes na našich kolejích potkáme také poměrně často. Pokud budeme konkrétnější i v tomto případě, je třeba připomenout, že největší rychlost dieselové lokomotivy je celých 271 kilometrů v hodině. Při zjišťování podrobností jsem se dozvěděl, že onou lokomotivou je typ označovaný jako TEP-80 a samotná tato rychlost byla dosažena v Rusku, konkrétně v roce 1993. Od té doby zatím nebyla nikým a ničím překonána.